HOME  |  Inwoners  |  Meest gestelde vragen bezorging reisdocumenten

Meest gestelde vragen bezorging reisdocumenten

Vanaf 1 september 2017 is het mogelijk dat u uw aangevraagde reisdocument thuis of op het werk kunt laten bezorgen, in (bijna heel) Nederland.

Hoe regel ik dat mijn paspoort, ID-kaart of rijbewijs wordt bezorgd?

Voor de aanvraag van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs gaat u naar het gemeentehuis. Bij de aanvraag kiest u voor laten bezorgen. Als uw document klaar is, levert de gemeente het document verzegeld aan bij bezorgdienst Dynasure. Van het bezorgbedrijf krijgt u bericht dat u een bezorgafspraak moet maken. Heeft u geen internet? Dan wordt u gebeld voor het maken van een bezorgafspraak.

In welke gevallen is bezorgen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs niet mogelijk?

  • als u een spoedaanvraag heeft gedaan
  • als u een geldig visum in uw paspoort heeft, waar u nog gebruik van wilt maken
  • als u uw huidige paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijtraakt in de tijd tussen de aanvraag en de bezorging
  • u uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs in vijf jaar tijd meer dan drie keer als vermist hebt opgegeven
  • als het bezorgadres op een van de Waddeneilanden is
  • als u op een briefadres staat ingeschreven
  • als uw adresgegevens in onderzoek staan. Dat betekent dat het niet duidelijk is op welk adres u woont.
     

Waar en wanneer kan ik mijn reisdocument laten bezorgen?

Bezorging op een ander adres dan uw woonadres is mogelijk in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden en openbare plekken.

Er wordt bezorgd van maandag tot en met zaterdag voor paspoorten en ID-kaarten.
Rijbewijzen moeten na afgifte geactiveerd worden door de medewerkers op het gemeentehuis, daarom kan dit document alleen bezorgd worden van maandag tot en met vrijdagochtend 11.45 uur, dus tijdens kantooruren van het gemeentehuis.

Mijn adres is gewijzigd, wat nu?

U kunt het bezorgadres wijzigen via MyDynasure tot 21:00 uur op de avond voor de bezorging. De link hiervan vindt u in de e-mails die u van Dynasure heeft ontvangen of u kunt dit aangeven op https://trackentrace.dynalogic.eu/login (hiervoor dient u uw postcode en Track & Trace code in te voeren. De Track & Trace code heeft u per e-mail ontvangen van Dynasure).

Hoe lang duurt het voordat ik mijn paspoort, ID-kaart of rijbewijs bezorgd krijg?

De aanvraag en het bezorgen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs duurt vijf werkdagen. Zodra uw document klaar is voor bezorging, neemt de bezorger contact met u op voor het maken van een afspraak. Dit kan per e-mail of telefonisch.

Kan ik mijn gemaakte bezorgafspraak nog wijzigen? Tot wanneer kan ik de bezorgafspraak wijzigen?

Wanneer u een bezorgafspraak heeft gepland, kunt u de bezorgafspraak wijzigen of annuleren tot de dag voor bezorging. De laatste wijziging kan op de avond voor bezorging tot 21:00 uur via MyDynasure worden ingevoerd. De link hiervan vindt u in de e-mails die u van Dynasure heeft ontvangen.

Wat zijn de kosten voor het bezorgen?

Het laten bezorgen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs kost € 4,95. De bezorgkosten voor een tweede, derde, enz. document op hetzelfde adres zijn € 3,00 per document.

Moet ik betalen aan de deur?

Nee, de kosten van de bezorging heeft u reeds betaald bij uw gemeente.

Wie bezorgt mijn paspoort, ID-kaart of rijbewijs?

Dynasure bezorgt uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Dit bedrijf heeft ruime ervaring met het bezorgen van (persoonlijke) document, waarbij een identiteitscontrole een belangrijk onderdeel is. De bezorger legitimeert zich altijd met een bedrijfspas en is herkenbaar aan zijn kleding.

Moet ik de bezorger binnenlaten?

Voor de afhandeling heeft de bezorger een laptop bij zich. Voor uw gemak en veiligheid is het prettig als de bezorger bij u binnen mag komen. Zo kan het document veilig aan u worden uitgereikt. Als u dit niet prettig vindt, is dat geen probleem. De bezorger handelt de bezorging dan aan uw voordeur af.

Hoe herken ik een Dynasure koerier?

Elke koerier kan zich identificeren middels een badge en draagt herkenbare Dynasure kleding in de kleuren paars en geel. Tevens is de foto en naam van de koerier beschikbaar via de Track & Trace link. 

Moet ik het paspoort, ID-kaart of rijbewijs persoonlijk in ontvangst nemen?

Ja, u moet uw document persoonlijk in ontvangst nemen. Uw reisdocument wordt vervoerd in een verzegelde envelop. Voordat deze geopend wordt, legitimeert de bezorger zich. Vervolgens wordt uw identiteit vastgesteld en wordt uw reisdocument persoonlijk aan u overhandigd.

Moeten mijn kinderen aanwezig zijn bij ontvangst van het paspoort of ID-kaart?

Ja, bij levering van reisdocumenten voor meerdere gezinsleden, moeten alle gezinsleden op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. Alle personen die een reisdocument in ontvangst nemen en hebben getekend bij de aanvraag, moeten ook tekenen bij het in ontvangst nemen van het reisdocument. Ieder reisdocument is persoonsgebonden en wordt alleen overhandigd aan de aanvrager.

Waar en wanneer moet ik mijn oude paspoort, ID-kaart of rijbewijs inleveren?

Is uw reisdocument verlopen? Dan levert u het reisdocument in bij aanvraag van het nieuwe reisdocument. Als u nog in het bezig bent van een oud reisdocument bij de bezorging, dan geeft u uw oude reisdocument aan de bezorger. Het oude reisdocument wordt beveiligd vervoerd naar de gemeente waar het wordt vernietigd. Het is niet mogelijk om uw oude document ter plaatse ongeldig terug te krijgen.

Ik heb een klacht over de bezorging van mijn ID-kaart of paspoort.

We vinden het vervelend dat u een klacht heeft. U kunt uw klacht richten aan gemeente@opmeer.nl en wij zullen contact met u opnemen.