Hoe regel ik dat mijn paspoort of ID-kaart wordt bezorgd?

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart gaat u naar het gemeentehuis. Bij de aanvraag kiest u voor laten bezorgen. Als uw document klaar is, levert de gemeente het document verzegeld aan bij bezorgdienst AMP. Van het bezorgbedrijf krijgt u bericht dat u een bezorgafspraak moet maken. Heeft u geen internet? Dan wordt u gebeld voor het maken van een bezorgafspraak.

In welke gevallen is bezorgen van een paspoort of ID-kaart niet mogelijk?

  • Als u een spoedaanvraag doet omdat u snel een nieuw reisdocument nodig hebt.
  • Als uw huidige paspoort een visum bevat dat u nog wilt gebruiken.
  • Als u uw huidige paspoort of identiteitskaart kwijtraakt in de tijd tussen de aanvraag en de bezorging.
  • Als u uw identiteitsbewijs in vijf jaar tijd meer dan drie keer als vermist hebt opgegeven.
  • Als uw adres 'in onderzoek' staat bij de gemeente. Dat betekent dat niet duidelijk is op welk adres u woont.

    In deze gevallen haalt u uw document op bij het gemeenteloket.

Waar en wanneer kan ik mijn reisdocument laten bezorgen?

Bezorging op een ander adres dan uw woonadres is mogelijk in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden en openbare plekken.

Een paspoort of identiteitskaart kan ook op een zaterdag of in de avond bezorgd worden.

Mijn adres is gewijzigd, wat nu?

Een afspraak wijzigen kan via mijnafspraak.nl(externe link) of telefonisch via 030-2408020. Wijzigen kan nog op de dag vóór de bezorging tot uiterlijk 20:00 uur ’s avonds.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn paspoort of ID-kaart bezorgd krijg?

De aanvraag van een paspoort of ID-kaart duurt vijf werkdagen. De gemeente levert het document verzegeld aan bij de bezorgdienst AMP. Zodra uw document klaar is voor bezorging, neemt de bezorger contact met u op voor het maken van een afspraak. Dit kan per e-mail of telefonisch.

Kan ik mijn gemaakte bezorgafspraak nog wijzigen? Tot wanneer kan ik de bezorgafspraak wijzigen?

Een afspraak wijzigen kan op mijnafspraak.nl(externe link) of telefonisch via 030-2408020. Wijzigen kan nog op de dag vóór de bezorging tot uiterlijk 20:00 uur ’s avonds.

Wat zijn de kosten voor het bezorgen?

Het laten bezorgen van een paspoort of ID-kaart kost € 5,30. De bezorgkosten voor een tweede, derde, enz. document op hetzelfde adres zijn € 3,00 per document.

Moet ik betalen aan de deur?

Nee, de kosten van de bezorging heeft u al betaald tijdens de aanvraag.

Moet ik het paspoort of ID-kaart persoonlijk in ontvangst nemen?

Ja, u moet uw document persoonlijk in ontvangst nemen. Uw reisdocument wordt vervoerd in een verzegelde envelop. Voordat deze geopend wordt, legitimeert de bezorger zich. Vervolgens wordt uw identiteit vastgesteld en wordt uw reisdocument persoonlijk aan u overhandigd.

Moeten mijn kinderen aanwezig zijn bij ontvangst van het paspoort of ID-kaart?

Ja, bij levering van reisdocumenten voor meerdere gezinsleden, moeten alle gezinsleden op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. Alle personen die een reisdocument in ontvangst nemen en hebben getekend bij de aanvraag, moeten ook tekenen bij het in ontvangst nemen van het reisdocument. Ieder reisdocument is persoonsgebonden en wordt alleen overhandigd aan de aanvrager.

Waar en wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Is uw reisdocument verlopen? Dan levert u het reisdocument in bij aanvraag van het nieuwe reisdocument. Als u nog in het bezit bent van een oud reisdocument bij de bezorging, dan geeft u uw oude reisdocument aan de bezorger. Het oude reisdocument wordt beveiligd vervoerd naar de gemeente waar het wordt vernietigd. Het is niet mogelijk om uw oude document ter plaatse ongeldig terug te krijgen.

Ik heb een klacht over de bezorging van mijn ID-kaart of paspoort.

We vinden het vervelend dat u een klacht heeft. U kunt uw klacht richten aan gemeente@opmeer.nl. Wij nemen vervolgens contact met u op.

Heeft u gevonden wat u zocht?