Gehandicaptenparkeerkaart
Wat is het?
Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU-landen(externe link), Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.
- De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
- De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
- De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
Er zijn 3 soorten kaarten. Per kaart zijn er verschillende voorwaarden waar u aan moet voldoen om in aanmerking te komen.
Bestuurderskaart
- U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen.(langer dan 6 maanden). Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
- U kunt zelf auto rijden.
Passagierskaart
- U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
- U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continu de hulp van een bestuurder nodig.
In uitzonderlijke gevallen kunt u ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend rolstoel gebonden bent. Om dit te bepalen is medisch advies noodzakelijk.
Instellingenkaart
- Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.
Wat moet ik doen?
- U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente middels een online aanvraag (uw aanvraag wordt binnen 8 weken afgehandeld).
Indien een online aanvraag niet mogelijk is, neem contact op met de gemeente via tel: 0226-363 333.
Verloopt uw gehandicaptenparkeerkaart binnenkort en wilt u deze verlengen?
- Start de aanvraag voor een nieuwe kaart minimaal 2 maanden voor de einddatum van de gehandicaptenkaart.
- In sommige gevallen is medische herkeuring noodzakelijk, dit hangt af van de eerste keuring.
Hoe werkt het?
- Het keuringsbureau nodigt u uit voor een onderzoek van uw lichamelijke beperking.
- Het keuringsbureau adviseert de gemeente of u recht op de kaart heeft en voor hoe lang.
- Het besluit van de gemeente wordt toegestuurd, dit betreft een toewijzing of afwijzing.
Indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor een GPK, krijgt u de betaalde kosten van de aanvraag niet retour. - Bij toewijzing van een kaart kunt u telefonisch of online een afspraak maken(externe link) om de kaart af te halen op het gemeentehuis.
Wat heb ik nodig?
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen(externe link).
Wat kost het?
De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 60,35.
De kosten voor vervanging van de kaart bij verlies of vermissing zijn € 39,40.
Indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor een GPK, krijgt u de betaalde legeskosten niet retour.