Wat kost het?

Een afschrift kost € 14,00.

Wat is het?

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen (bv. een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden) in uw leven vast in een officieel document, een akte. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. U kunt van de volgende akten een kopie (ook wel: afschrift) bestellen en direct via iDEAL betalen: geboorteakte, huwelijksakte, akte van geregistreerd partnerschap en overlijdensakte. U krijgt uw uittreksel binnen 3 werkdagen thuisgestuurd.

voorwaarden

Wat voor soorten aktes zijn er?

  • geboorteakte voor uzelf en uw kind
  • huwelijksakte voor uzelf en uw partner
  • partnerschapsakte voor uzelf en uw partner
  • echtscheidingsakte voor uzelf en uw partner
  • akte beëindiging partnerschap voor uzelf en uw partner
  • overlijdensakte voor uw partner, kind en ouders

Ook anderen kunnen een afschrift burgerlijke stand voor iemand bestellen. Bijvoorbeeld erfgenamen of de wettelijke vertegenwoordiger. Hiervoor is nodig:

  • een machtiging van degene voor wie zij een afschrift aanvragen
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs (bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs) van deze persoon

Wat moet ik doen?

Online uittreksel Burgerlijke stand aanvragen

Informatie DigiD

Bij gemeente Opmeer kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl

Log in via DigiD en betaal via iDEAL.

Binnen 3 werkdagen krijgt u het uittreksel thuisgestuurd.

Digital service desk

We have the municipal service Extract and certificate of civil status with eID (eIDAS) made available in English by means of E-form. The E-form can be used 24 hours a day in order to make use of the municipal service.

Form Extract and certificate of civil status with eID (eIDAS)

Op een andere manier aanvragen?

Persoonlijk afhalen

  • U maakt digitaal een afspraak of telefonisch 0226 – 363 333.
  • U kunt het afschrift ophalen aan de publieksbalie met een geldig legitimatiebewijs.

Maak online uw afspraak

Vraag het schriftelijk aan

  • U stuurt een brief samen met een kopie van uw legitimatiebewijs naar de gemeente Opmeer.
  • Vermeld in de brief waar u het uittreksel voor nodig heeft en welke gegevens er op dienen te staan. De brief moet zijn voorzien van een datum en een handtekening.

Machtig iemand om het op te halen

  • Een door beiden ondertekende brief waarin u de reden van uw aanvraag weergeeft en waarbij u toestemming geeft om voor u een uittreksel af te halen
  • Geldig legitimatiebewijs(paspoort, rijbewijs of Nederlandse Identiteitskaart) van gemachtigde.
  • Kopie van geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of Nederlandse Identiteitskaart) uzelf.

Wat moet ik meenemen?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het?

  • Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Heeft u gevonden wat u zocht?