Sociale huurwoning, urgentieverklaring
Wat is het?
Als u in een noodsituatie zit en met spoed een woning nodig hebt, kunt u een urgentieverklaring aanvragen. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning. U kunt bijvoorbeeld een urgentieverklaring nodig hebben als:
- uw relatie voorbij is en u - met uw kind(eren) - het huis uit moet
- er geldproblemen zijn die niet uw schuld zijn en die u niet hebt kunnen voorkomen
- u ernstig ziek bent en u niet meer in uw huis kunt wonen
- uw huis wordt gesloopt
Wat moet ik doen?
Heeft u dringend woonruimte nodig? Dan kunt u urgentie aanvragen voor een huurwoning.
Hoe werkt het?
Voorwaarden aanvragen urgentie
- U staat ingeschreven als woningzoekende bij Woonmatch Westfriesland.
- U woont minimaal 1 jaar in Westfriesland.
- Uw meerpersoonshuishoudens inkomen is lager dan € 48.625 of uw eenpersoonshuishoudens inkomen is lager dan € 44.035.
- Uw woonprobleem is buiten uw eigen schuld ontstaan. Bijvoorbeeld door:
- medische redenen ((bijvoorbeeld noodzaak gelijkvloers wonen of mantelzorgbehoefte)
- sociale problemen (bijvoorbeeld huiselijk geweld)
- relationele reden (bijvoorbeeld een echtscheiding)
- financiële omstandigheden (bijvoorbeeld werkloosheid)
Wat houdt urgentie krijgen in?
U krijgt één woning toegewezen in uw huidige gemeente. Als u deze niet accepteert vervalt uw urgentie. Het kan zijn dat u om bepaalde redenen in een andere gemeente wilt wonen. Dit moet onderbouwd worden door een sociaal of medisch deskundige. Dit geeft u door via het aanvraagformulier.
Wie beslist over het geven van urgentie?
De beslissing over urgentie wordt gemaakt door de Regionale Urgentiecommissie. Deze commissie bestaat uit 3 gekozen leden, een voorzitter en een secretaris. Ze komen iedere drie weken bij elkaar om de aanvragen te bespreken. Binnen 2 weken na de bespreking ontvangt u schriftelijk bericht of u de urgentie wel of niet krijgt.
Heeft u vragen?
U kunt contact opnemen met de secretaris van de Regionale Urgentie Commissie, Jacqueline Gutter, telefoonnummer 0229-252200 of per email wonen@hoorn.nl.
Wat kost het?
De aanvraag kost € 56,80 (prijspeil 2023).
Wat moet ik meenemen?
Documenten die uw noodsituatie kunnen aantonen.
Aanvullende informatie
Meest gestelde vragen
1. Als ik urgentie heb gekregen, wat moet ik dan doen?
U krijgt één woning toegewezen in uw huidige woonplaats. Als u deze niet accepteert vervalt de urgentie.
2. Mag ik een woning weigeren?
Nee, als u urgentie heeft, mag u geen woning weigeren. Als u een passende woning weigert, vervalt de urgentie.
3. Ik woon in Breda, maar mijn ouders en tante wonen hier. Kan ik dan urgentie aanvragen?
Nee, u woont nu niet in Westfriesland en kunt dus geen urgentie aanvragen.
4. Als ik urgentie krijg, krijg ik dan het geld voor de aanvraag terug?
Nee, u krijgt geen geld terug.
5. Ik sta 6 jaar of langer ingeschreven als woningzoekende. Kan ik nog urgentie aanvragen?
Ja, dat kan.