Heeft u een klacht? We horen het graag!

Een klacht: een kans
Het college van burgemeester en wethouders vindt het belangrijk dat het indienen van een eventuele klacht bij de gemeente eenvoudig kan. En dat ontvangen klachten goed worden afgehandeld. In de praktijk blijkt dat een klacht eenvoudig wordt verward met een bezwaar. Een bezwaar kunt u indienen tegen een besluit, bijvoorbeeld tegen een afgewezen vergunningsaanvraag. Een klacht gaat over gedragingen, zoals het niet of laat reageren of iemand niet goed behandelen.

Ieder jaar wordt hiervan een verslag gemaakt. Die klachtenrapportage maakt inzichtelijk waar we onze dienstverlening en producten kunnen verbeteren. Zodat deze blijven aansluiten bij de wensen en behoeften van de inwoners, ondernemers en instellingen. 

De rapportage over 2024 is afgerond, deze leest u hier terug.
De gemeente Opmeer heeft in dat jaar zestien klachten ontvangen. Dit aantal is minder dan in 2023. 

Tips & tops

  • Top: de indieners van de klacht waarderen de snelheid waarmee afdelingshoofden na het ontvangen van de klacht, contact opnemen met de indiener van de klacht.
  • Tip: voor medewerkers is het belangrijk om snel en duidelijk te (blijven) communiceren met de inwoners en ondernemers van de gemeente Opmeer. En ook al betreft dit een klein percentage, uit de rapportage blijkt dat dit wel eens mis gaat. 

Niet tevreden en dan?
We willen alle klachten naar tevredenheid oplossen. Dat kan helaas niet altijd. Als iemand het niet eens is met de beslissing van de gemeente op de ingediende interne klacht, dan kan er een klacht bij de Nationale Ombudsman worden ingediend. 
Er zijn in 2024 zes klachten voor de gemeente Opmeer ontvangen door de Nationale Ombudsman. Daarvan zijn er vijf in behandeling genomen en uiteindelijk doorverwezen naar de gemeente.

Heeft u een klacht? We horen het graag!
Door met elkaar in gesprek te gaan, zetten we samen in op de beste oplossing.
Op Klacht indienen | Gemeente Opmeer leest u meer.