Het Omgevingsloket valt onder het beheer van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Uw aanvraag, met de persoonsgegevens die u invoert, wordt doorgezet naar de gemeente die uw aanvraag en/of melding behandeld.

Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik een vergunningsaanvraag of melding doe op het Omgevingsloket?

  • Het Omgevingsloket valt onder het beheer van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Uw aanvraag, met de persoonsgegevens die u invoert, wordt doorgezet naar de gemeente die uw aanvraag en/of melding behandeld. De gemeente kan de gegevens in het Omgevingsloket bekijken of de gegevens overhalen naar het eigen ICT-systeem.
     
  • Als het nodig is kunnen ook andere betrokken adviesdiensten, zoals het Waterschap, de GGD en de Veiligheidsregio gevraagd worden mee te kijken en advies te geven. Dit gaat ook via het Omgevingsloket. Alle betrokken overheidsdiensten kunnen nog advies vragen aan een adviseur.
     
  • Alle organisaties zijn verantwoordelijk voor het verwerken en bewaren van de persoonsgegevens in overeenstemming met de eisen uit de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

  • De persoonsgegevens in Omgevingsloket worden niet langer bewaard dan nodig is voor de behandeling van de aanvraag en/of melding. Dit betekent dat de gegevens na behandelen van de aanvraag maximaal 3 maanden in Omgevingsloket online worden bewaard na het afsluiten van het dossier.
     
  • Na deze termijn worden alle gegevens van de aanvraag of melding uit Omgevingsloket verwijderd en vernietigd. De aanvraag of melding wordt na behandeling door de gemeente gearchiveerd.

Welke persoonsgegevens worden gevraagd in het Omgevingsloket.nl?

  • Een aanvraag kan worden gedaan door een inwoner of ondernemer zelf en/of door een gemachtigde. De persoonsgegevens die nodig zijn bij een aanvraag of melding, zijn: naam - verblijfsadres (postcode, straat, plaats) - correspondentieadres (postcode, straat, plaats) - contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) – Burgerservicenummer - of de aanvrager eigenaar, huurder of erfpachter is van het perceel waar de aanvraag over gaat.
     
  • Op sommige plaatsen in het formulier worden adres en contactgegevens gevraagd van de mensen of bedrijven die het werk gaan uitvoeren.

Welke eHerkenning voor ondernemers is er nodig voor het Omgevingsloket?

  • Vanaf 1 april 2014 is voor Omgevingsloket een eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2 nodig. Belangrijk verschil met betrouwbaarheidsniveau 1 is dat de wettelijk vertegenwoordiger van een bedrijf expliciet bepaalt wie er namens het bedrijf bevoegd is zaken te doen via Omgevingsloket.

Kun je vergunningen inzien?

  • Wilt u weten welke vergunningen zijn aangevraagd in uw omgeving? Kijk dan op de website www.overheid.nl(externe link)(externe link) > Berichten over uw buurt. Daar publiceert de gemeente alle aanvragen en de besluiten.

Hoe kan ik zien of mijn buren een vergunning hebben?

  • Weet u niet zeker of de verbouwing van uw buren wel vergunning plichtig is? Dan kunt u via het Omgevingsloket een vergunningscheck doen. Via deze check beantwoordt u een aantal vragen die duidelijkheid geven over de verbouwing. Zo weet u binnen een minuut of 10 of de buren wel of niet vergunning plichtig zijn.