Privacyverklaring Gemeente Opmeer

Laatste update: 04-11-2025

De gemeente Opmeer gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk dat u weet waarom wij gegevens van u verwerken, welke gegevens dat zijn en wat uw rechten daarbij zijn.

Waarom verwerken wij persoonsgegevens?

Wij gebruiken uw gegevens om onze wettelijke taken uit te voeren en u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het afhandelen van een vergunning, het verstrekken van een paspoort of het bieden van ondersteuning in het sociaal domein (bijv. Jeugdwet, WMO).

De verwerking van gegevens doen wij op basis van:

  • een wettelijke verplichting,
  • het algemeen belang of ons openbaar gezag,
  • de uitvoering van een overeenkomst, of
  • uw toestemming (wanneer dat nodig is).
  • Indien u toestemming heeft gegeven voor een verwerking, kunt u deze altijd weer intrekken. Dit doet u via onze website of door contact op te nemen met privacy@opmeer.nl

Welke gegevens gebruiken wij?

We gebruiken alleen wat nodig is voor de specifieke situatie. Het gaat bijvoorbeeld om: 

  • Naam, adres en contactgegevens;
  • Geboortedatum, BSN en kenteken;
  • Soms bijzondere gegevens, zoals medische informatie of gegevens over uw achtergrond, maar alleen als dit echt nodig is en de wet dit toestaat.

Gebruik van geautomatiseerde besluitvorming 

De gemeente neemt geen besluiten op basis van volledig geautomatiseerde verwerkingen die voor u rechtsgevolgen hebben, zonder menselijke tussenkomst.

Artificial Intelligence (AI)

De gemeente gebruikt op beperkte schaal kunstmatige intelligentie (AI), bijvoorbeeld in digitale assistenten of bij data-analyses. Hierbij gelden duidelijke regels:

  • Ondersteunend, niet leidend – AI helpt ons werk, maar besluiten die gevolgen hebben voor u worden altijd door mensen genomen.
  • Eerlijk en transparant – Als we AI inzetten, informeren wij u daarover.
  • Veilig en zorgvuldig – Gegevens die voor AI worden gebruikt, worden beschermd en alleen gebruikt voor het afgesproken doel.
  • Binnen de wet en ethiek – Wij volgen de AVG, de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens en de ethische uitgangspunten van de VNG.

Hoe lang bewaren wij gegevens?

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, of zolang de wet dit verplicht stelt (bijvoorbeeld volgens de Archiefwet).

Met wie delen wij uw gegevens?

Soms is het nodig om uw gegevens te delen met andere organisaties, bijvoorbeeld voor landelijke registraties (bijv. BRP, belastingdienst), zorgaanbieders of bij samenwerking in de regio. Gegevens worden ook gedeeld met verwerkers. Dat zijn vaak software applicaties die wij gebruiken voor onze dienstverlening. 

We delen gegevens alleen:

  • als het wettelijk verplicht is, of
  • als dit nodig is voor onze dienstverlening.
  • met uw toestemming (als dat nodig is). 
    Met externe partijen maken wij altijd duidelijke afspraken (o.a. in verwerkersovereenkomsten) over de beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens.

Hoe beveiligen wij uw gegevens?

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw gegevens te beschermen tegen misbruik of onbevoegde toegang. Dit doen wij volgens de landelijke veiligheidsnorm (BIO). Onze medewerkers hebben daarnaast een geheimhoudingsplicht.

Uw rechten

U heeft de volgende rechten:

  • Inzage in de gegevens die wij van u hebben;
  • Correctie of aanvulling van onjuiste gegevens;
  • Verwijdering van gegevens, wanneer dit mogelijk is;
  • Beperking of bezwaar tegen bepaalde verwerkingen;
  • Overdracht van gegevens (in sommige gevallen).
  • Wilt u gebruikmaken van uw rechten? Klik dan op het onderstaande blok: Uw rechten

Contact en Functionaris Gegevensbescherming

Denkt u dat er sprake is van een datalek? Meldt u dit zo snel mogelijke via onderstaande contactgegevens.
Heeft u vragen of een klacht? Neem contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming:

  • E-mail: privacy@opmeer.nl
  • Telefoon: 0226-363 333
  • Komt u er met ons niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wijzigingen

Wij kunnen deze privacyverklaring aanpassen als dat nodig is. De nieuwste versie vindt u altijd op deze website.  

Klik op de onderwerpen voor meer informatie over:

Uw rechten: indienen verzoek

Wat zijn mijn privacyrechten en hoe kan ik die uitoefenen?

U heeft een aantal privacyrechten: 

1. Recht op informatie en inzage

U heeft het recht op inzage in uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons mag vragen of wij persoonsgegevens van u hebben vastgelegd en zo ja, welke. We reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek. Vanwege onze wettelijke taken is het niet altijd mogelijk om tegemoet te komen aan een verzoek. In dat geval berichten wij u hierover.
DigiDFormulier inzageverzoek

2 Recht op verbetering, aanvulling en afscherming

U heeft het recht op verbetering, aanvulling en afscherming. Dat houdt in dat u ons mag vragen om uw persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen of af te schermen.
DigiDFormulier correctieverzoek

3 Recht op verwijdering

U heeft het recht op verwijdering van uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen mag vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen. Het verwijderen van gegevens is niet altijd mogelijk. Zo is het niet mogelijk om uw gegevens uit de Basisregistratie Personen te laten verwijderen. Daarnaast is de gemeente gebonden aan wettelijke bewaartermijnen. Alleen wanneer er geen wettelijke noodzaak meer is voor het bijhouden van uw gegevens, kunnen deze verwijderd worden. Denk hierbij aan het vernietigen van uw gegevens na een sollicitatie. 
DigiDFormulier verwijderverzoek

4 Recht op beperking van gebruik

U heeft het recht op beperking van gebruik van uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen mag vragen om gebruik van uw persoonsgegevens te beperken.

5 Recht van bezwaar

U heeft het recht van bezwaar. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen mag vragen uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken.                                              
DigiDFormulier recht van bezwaar

6 Recht om persoonsgegevens over te dragen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens over te dragen. Dat houdt in dat u ons in een aantal gevallen mag vragen om uw persoonsgegevens aan u over te dragen. U kunt dit echter niet verzoeken indien wij uw persoonsgegevens verwerken op grond van een openbare taak of het voldoen aan een wettelijke verplichting.

Meer info                                    

Openbare orde en veiligheid (Wet Politiegegevens)

Privacyverklaring Wet politiegegevens (Wpg)

De gemeente Opmeer zet buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in voor toezicht en handhaving van de openbare orde. Bij het uitvoeren van politietaken verwerken boa's persoonsgegevens. Deze verwerking valt onder de Wet politiegegevens (Wpg), die specifieke eisen stelt aan het gebruik, de opslag en de bescherming van deze gegevens. In deze verklaring leest u hoe de gemeente hiermee omgaat. 

Waarom verwerkt gemeente Opmeer deze gegevens?

- Voor het opstellen van proces-verbaal 
- Voor Financiële afhandeling van (bezwaar, coulance, betaling) 
- Opsporing en onderzoek bij strafbare feiten (zoals graffiti of spuugincidenten) 

Welke gegevens worden verwerkt?

- Naam, adres, geboortedatum/-plaats 
- BSN en identiteitsbewijs 
- Camerabeelden bij incidenten (indien aanwezig)
- Financiële gegevens bij betaling 
- Gegevens bij aangifte / feiten

De wettelijke basis is:

- Wetboek van Strafvordering (WvS)
- Wet politiegegevens (WPG)
- Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar 
- Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 

Hoe lang worden gegevens bewaard?

- Wettelijk bepaalde termijnen van de Wpg worden toegepast.
- Camerabeelden van een incident of misdrijf worden bewaard voor overdracht aan politie 
- Camera beelden van openbare ruimtes bewaren we maximaal 28 dagen.

Met wie worden de gegevens gedeeld?

- Bevoegde medewerkers van gemeente en politie 
- CJIB, OM en verwerkers (zoals IT-dienstverleners) 
- Alleen noodzakelijke gegevens worden gedeeld 

Uw rechten 

U kunt:

- Inzage vragen in uw gegevens, Verzoeken om correctie, verwijdering of beperking kunt u indienen via de privacy verklaring gemeente Opmeer op onze website. U kunt zich hiervoor ook melden bij de servicebalie op het gemeentehuis.
- Bezwaar maken tegen een boete 
- Klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens 

Let op: Verzoeken kunnen worden afgewezen bij o.a. lopend onderzoek, openbare veiligheid of wettelijke bewaarplicht 

Contact 

- Voor vragen of verzoeken: neem contact op met de gemeente via het opgegeven e-mailadres
- Een uitgebreide versie van deze privacyverklaring vindt u hier.

Persoonsgegevens Wmo, Jeugdzorg en Bijzondere Bijstand

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van inwoners die gebruik maken van voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet (bijzondere bijstand). Wij doen dit zorgvuldig, transparant en conform de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming 9AVG) en de specifieke bepalingen uit de betreffende wetten.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken uitsluitend persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het beoordelen van jouw aanvraag of hulpvraag. Afhankelijk van het type voorziening kunnen wij de volgende gegevens verwerken:

  • NAW-gegevens, BSN, geboortedatum, geslacht
  • Gegevens over gezondheid, beperkingen, zelfredzaamheid
  • Gegevens over huisgenoten en sociaal netwerk
  • Financiële gegeven (inkomen, vermogen, bankrekeningnummer)
  • Gegevens over verleende zorg en voorzieningen
  • Strafrechtelijke gegevens (alleen indien strikt noodzakelijk)
  • Contact met zorgaanbieders en andere betrokken instanties.

Deze gegevens worden opgeslagen in een goed beveiligd systeem, dat gekoppeld is aan de Basisregistratie Personen (BRP), zodat wij altijd met actuele gegevens werken.

Waarom verwerken wij deze gegevens?

We verwerken je gegevens om:

  • Te beoordelen of je in aanmerking komt voor ondersteuning of voorzieningen
  • Zorg en ondersteuning te bieden op basis van de Wmo en Jeugdwet
  • Aanvragen voor bijzondere bijstand te beoordelen en af te handelen
  • Fraude en misbruik van voorzieningen te voorkomen
  • De uitvoering van voorzieningen te organiseren (zoals hulpmiddelen, begeleiding, jeugdhulp of financiële ondersteuning)
  • Wettelijke verplichtingen na te komen (zoals het opleggen van een eigen bijdrage via het CAK)

Bewaartermijnen

We bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel van de betreffende verwerking of zo lang als nodig voor een wettelijke verplichting.

Met wie delen wij jouw gegevens?

Afhankelijk van het type voorziening en de wet waarop jouw hulpvraag is gebaseerd, kunnen we persoonsgegevens delen met:

  • Zorgprofessionals en medisch adviseurs

Is het nodig om advies in te winnen bij een onafhankelijk medisch adviseur? Dan vragen we hiervoor altijd jouw schriftelijke toestemming

  • Zorgaanbieders en leveranciers

Wij delen alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de ondersteuning met zorgaanbieders en leveranciers.

  • Andere instanties

Wij zijn wettelijk verplicht om gegevens te delen met:

  • CAK (voor berekening eigen bijdrage)
  • Sociale Verzekeringsbank (bij persoonsgebonden budget)
  • Toezichthoudende ambtenaren (voor kwaliteitscontrole)
  • Wijkteams
  • Uitzonderingen zonder toestemming

In uitzonderlijke situaties kunnen wij gegevens delen zonder jouw toestemming:

  • Als de veiligheid van kinderen in het gedien is
  • Als er sprake is van een ernstige bedreiging voor jezelf of anderen.

Wie hebben er toegang tot jouw dossier?

  • Gemeentelijke medewerker en wijteamzorgverleners: Alleen medewerkers die direct betrokken zijn bij jouw ondersteuning hebben toegang tot relevant delen van jouw dossier.
  • Jijzef: Je hebt recht op inzage, correctie, beperking van verwerking en bezaaar. Hoe je deze rechten kunt uitoefenen lees je onder ‘rechten van betrokkenen’ : LINK naar rechten van betrokkenen

Digitale nieuwsbrief

Meldt u zich aan voor (een van) de nieuwsbrieven van de gemeente Opmeer? Dan verwerkt de gemeente Opmeer uw persoonsgegevens. Hier leest u hoe.

Welke gegevens?

Als u zich aanmeldt voor de digitale nieuwsbrief, registreren wij uw e-mailadres, voornaam en achternaam.

Waarom?

Wij gebruiken uw e-mailadres, voornaam en achternaam om u de digitale nieuwsbrieven te kunnen sturen waarvoor u zich heeft aangemeld.

Mag het?

Wij mogen u de digitale nieuwsbrieven sturen als u hiervoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven door zich aan te melden.

Uitdrukkelijke toestemming

U kunt zich op onze website aanmelden voor onze digitale nieuwsbrief door een formulier in te vullen. 

Bij aanmelding geeft u door uw  gegevens in te vullen en zich aan te melden uitdrukkelijk toestemming voor het verwerken van uw e-mailadres, voornaam en achternaam. 

Zonder deze uitdrukkelijke toestemming kunt u het aanmeldformulier niet versturen.

Toestemming intrekken

U kunt uw toestemming altijd intrekken door u op onze website af te melden voor de digitale nieuwsbrief. Ook is er aan  de onderkant van iedere digitale nieuwsbrief de mogelijkheid u af te melden, uw gegevens in te zien of te wijzigen.

Hoe lang?

Wij bewaren uw e-mailadres, voornaam en achternaam zo lang u ingeschreven staat voor de digitale nieuwsbrief.

Cookies

Een cookie is een klein bestand met gegevens dat op uw computer wordt opgeslagen als u een website voor het eerst bezoekt. 

De gemeente Opmeer gebruikt 2 soorten cookies:

  • Functionele cookies: Deze zijn strikt noodzakelijk voor het correct functioneren van de website (bijvoorbeeld voor sessiebeheer of toegankelijke content). Zonder deze cookies werkt de site niet naar behoren. Hiervoor is géén toestemming vereist.
  • Analytische cookies: Deze worden uitsluitend gebruikt voor het verbeteren van de websiteprestaties en gebruikerservaring. Ze verzamelen geanonimiseerde gegevens over bezoekersgedrag, zoals klikgedrag en bezochte pagina’s. IP-adressen worden geanonimiseerd, conform de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens en IBD. Daarmee is de impact op de privacy minimaal en is er géén expliciete toestemming vereist. 

Cameratoezicht gemeentehuis

In verband met preventie tegen diefstal en beschadiging van de eigendommen van de gemeente en het borgen van bewijsmateriaal, maken wij gebruik van zichtbaar cameratoezicht bij het gemeentehuis. Er staan camera’s bij het pand en in het toegangsportaal van het gemeentehuis. U wordt aan het begin van de parkeerplaats gewezen op de aanwezigheid van camera’s, alsmede bij de toegang van het gemeentehuis. Doordat wij video opnames maken, verwerken we persoonsgegevens.

In geval van incidenten of vermoedens van strafbare feiten, kunnen de videobeelden worden gebruikt ter identificatie van betrokkenen. De beelden kunnen daartoe ter beschikking worden gesteld aan de politie. De camerabeelden zullen niet met andere derden worden gedeeld, tenzij daar een (wettelijke) verplichting toe bestaat.

Er wordt geen gezichtsherkenning toegepast, noch andere methodieken waarmee personen op elektronische wijze te identificeren zijn. Ook worden er geen geluidsopnamen gemaakt.

De camerabeelden worden binnen Nederland opgeslagen. De beveiliging van de videobeelden gebeurt in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De toegang tot de beelden is strikt gereguleerd. De videobeelden worden maximaal gedurende 4 weken bewaard, of in geval van een incident, zolang tot het incident is afgehandeld.

Veilig mailen

Voor het veilig versturen van privacygevoelige informatie per e-mail gebruikt de gemeente Opmeer het programma Zivver. Dit programma versleutelt e-mailberichten met vertrouwelijke inhoud zoals een burgerservicenummer of andere privacygevoelige gegevens. Op deze manier kunnen alleen de verzender en de ontvanger bij de informatie.

Wat merkt u van het gebruik van Zivver?  

Een e-mail – die veilig aan u is verstuurd – opent u door op de link met de tekst ‘Klik voor bericht’ te klikken. Eventueel moet u hier ook nog een toegangscode of sms-code invoeren. Het is niet nodig een account aan te maken.

Bericht openen met een sms-code

U heeft een bericht ontvangen dat is beveiligd. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het bericht kunt lezen. Daarom krijgt u een code per sms toegestuurd. U vult deze code in, nadat u eerst op 'Klik voor bericht' en daarna op 'sms sturen' heeft geklikt. Nu kunt u het bericht lezen.

Bericht openen met een toegangscode

U heeft een bericht ontvangen dat is beveiligd met een toegangscode. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het bericht kunt lezen. U vult deze code in, nadat u op ‘Klik voor bericht’ heeft geklikt. Nu kunt u het bericht lezen.

Reageren op een e-mailbericht dat veilig is verstuurd

U leest het bericht op een beveiligde webpagina. Als u op het bericht wilt reageren, dan kan dat rechtstreeks vanuit deze pagina. Onder het ontvangen bericht kunt u gelijk een bericht typen om te reageren. U verzendt deze reactie door op de verzendknop te klikken. Wanneer hier weer een reactie op komt, ontvangt u een notificatie via e-mail.

Vragen

Heeft u vragen over een ontvangen e-mailbericht? Kunt u het ontvangen bericht niet openen? Neem dan contact op met de afzender van de e-mail of met de gemeente Opmeer via gemeente@opmeer.nl of telefonisch via 0226-363333.

Welke wet is van toepassing?

De belangrijkste wet- en regelgeving voor het gebruiken van uw persoonsgegevens zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In bepaalde gevallen is de AVG niet (helemaal) van toepassing. Dit kan het geval zijn indien er voor de omgang met uw persoonsgegevens bij sommige diensten of producten andere regels gelden zoals bijvoorbeeld bij de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. Heeft u nog vragen neem dan contact met ons op via privacy@opmeer.nl of telefonisch via 0226 36 33 33.