Regio Westfriesland kiest voor ‘Groene tracé’ voor nieuw stroomnetwerk door Noord-Holland
Netbeheerder TenneT en het ministerie van Klimaat en Groene Groei werken aan verzwaring van het stroomnetwerk om de groeiende drukte op het netwerk tegen te gaan. Ze onderzoeken een nieuwe verbinding van 380kV tussen twee nieuw te bouwen hoogspanningsstations in Noord-Holland. Er zijn meerdere varianten voorgesteld voor de aan te leggen route (tracé) en stations. De regio Westfriesland heeft hierin een duidelijk standpunt ingenomen richting de Provincie.
Voorkeur Westfriesland: groene tracé
Er zijn vijf tracés onderzocht. Inmiddels zijn er nog twee varianten over: het groene tracé (via P15) en het rode tracé (ook wel ‘groen via rood’ genoemd). Afgelopen mei heeft de regio Westfriesland haar voorkeur voor het groene tracé meegegeven aan de provincie. Ondanks dat dit tracé door het westelijke gedeelte van de gemeente Koggenland en mogelijk ook in het noordelijke deel van de gemeente Opmeer aangelegd zal worden, heeft deze route alles overziend de minste impact op het Westfriese landschap en de leefomgeving in vergelijking met het rode tracé of ‘Groen via Rood’. De Provincie Noord-Holland spreekt zelf ook haar voorkeur uit voor het groene tracé.
De regio Westfriesland ziet dit tracé als meest geschikte om de volgende redenen:
- Het houdt rekening met het bodem en water principe.
- Het is gesitueerd bij de grootste stroomvragers.
- Het heeft geen impact op de drinkwatervoorziening.
- Het voorkomt doorsnijding van de karakteristieke Westfriese dorpslinten (zoals de Spierdijkerweg, Bobeldijk, Baarsdorpermeer, Grote Zomerdijk, Westeinderweg en Dokter de Vriesstraat).
- Het houdt rekening met de ruimtelijke opgaven in regio Westfriesland.
‘Groen via Rood’ onbespreekbaar voor Westfriesland
De gemeenten in de regio’s De Kop en Alkmaar pleiten gezamenlijk voor ‘Groen via Rood’ (een route met een afbuiging vanaf Oterleek naar het oosten en vervolgens via de rode tracé richting Agriport). Hiervoor hebben deze twee regio’s een lobby op touw gezet richting de provincie. Dit is aanleiding voor de regio Westfriesland geweest om ook in actie komen richting de provincie. Op 8 oktober heeft de regio Gedeputeerde Kocken per brief medegedeeld dat de route ‘Groen via Rood’ voor onze regio onbespreekbaar is. De route ‘Groen via Rood’ staat haaks op onze genoemde regiobelangen waaronder de ‘Leefbaarheid en gezondheidseffecten’.
| Waarom uitbreiding van het stoomnetwerk? De komst van een 380 kV-netwerk is van groot maatschappelijk belang omdat het de ruggengraat vormt van een toekomstbestendige energievoorziening in Noord-Holland Noord. Het netwerk maakt het mogelijk om grote hoeveelheden duurzame energie, zoals windenergie van zee, efficiënt te transporteren en te integreren in het landelijke systeem en andersom. Dit versterkt de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening, ondersteunt de energietransitie en biedt ruimte voor economische groei. |

Kaartje: Provincie Noord-Holland: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Archief/2025/Oktober_2025/Provincie_gemeenten_en_waterschappen_adviseren_ministerie_over_hoogspanningsnetwerk