Hoe werkt het?

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Wat kost het?

Een uittreksel persoonsgegevens (BRP) kost € 8,50.

Wat moet ik doen?

Digitaal aanvragen

Online uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Let op dit heeft u nodig:

  • uw DigiD inlogcode
  • uw gegevens om te internetbankieren.

De gemeente stuurt het uittreksel per post naar u toe.

Informatie DigiD

Bij gemeente Opmeer kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk system waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

Persoonlijk aanvragen

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • contant geld of een pinpas

Maak online een afspraak

Schriftelijk aanvragen

  • schrijf een brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief
  • kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Iemand anders machtigen

Let op! U kunt alleen iemand machtigen die 18 jaar of ouder is.

Schrijf een brief waarin staat:

  • waarom u het uittreksel nodig hebt
  • de naam van de persoon die het uittreksel voor u mag afhalen (de gemachtigde)
  • uw handtekening op de brief
  • de handtekening van de gemachtigde op de brief

De gemachtigde neemt de brief mee naar de gemeente sámen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • het identiteitsbewijs van de gemachtigde

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Heeft u gevonden wat u zocht?