Vanaf maandag 26 februari 2024 worden de aanslagen per post verzonden, de dagtekening van de aanslag is 28 februari 2024. Ontvangt u de aanslag digitaal? Dan kunt u deze vanaf maandag 26 februari 2024 inzien.

U ontvangt de aanslag gemeentelijke belastingen in uw Berichtenbox van MijnOverheid of per post in uw brievenbus. De gemeente gebruikt de inkomsten van deze belastingen onder andere voor uitgaven zoals onderwijs, wegen, verlichting, cultuur welzijnsvoorzieningen en recreatie. Om de hoogte van deze belasting en heffing te bepalen, wordt de WOZ-waarde gebruikt. De WOZ-waarde is een zo goed mogelijke schatting van de mogelijke verkoopprijs van uw woning.

Waardepeildatum

Eén van de meest verwarrende dingen, is dat de taxatie uitgaat van een zogenaamde ‘waardepeildatum’. Dit is de datum waarop we bepalen wat de marktwaarde van uw woning is. Voor belastingjaar 2024 is de waardepeildatum van uw woning 1 januari 2023. Dat is dus vorig jaar. Zijn er tussen de waardepeildatum en het begin 2024 grote wijzigingen geweest aan uw woning of pand? Zoals een verbouwing? Dan kan het slim zijn om uw gegevens te controleren bij het ontvangen van de WOZ-beschikking. Klopt er iets niet? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan telefonisch via 0226 - 363 333. Zijn er inderdaad aanpassingen nodig? Dan passen wij dit waar mogelijk direct aan. U ontvangt dan een nieuwwe aanslag. 

Objectkenmerken en verkoopprijzen.

Om de marktwaarde te bepalen, wordt gekeken naar de kenmerken van een woning, zoals het bouwjaar en de woonoppervlakte. Dit vormt de basis voor de WOZ-waarde. Maar ook het afwerkingsniveau van binnen en van buiten is van invloed op de waarde. Net als specifieke kenmerken zoals een dakkapel of uitbouw. Ook wordt er gekeken naar de ligging van een woning. Deze gegevens worden voor voortdurend actueel gehouden met behulp van o.a. het Kadaster en bouwtekeningen. Ook worden de verkoopprijzen van alle woningen in de gemeente verzameld. Deze marktinformatie wordt gebruikt om de WOZ-waarde van soortgelijke woningen te bepalen.

Heeft u vragen over de WOZ-waarde?

Op de pagina www.opmeer.nl/woz-waarde vindt u alle informatie over de WOZ-waarde en hoe deze tot stand komt. 

Heeft u vragen over de OZB?

Op de pagina www.opmeer.nl/onroerendezaakbelasting-ozb vindt u alle informatie over de OZB. 

Wilt u bezwaar maken?

Controleer dan eerst de gegevens op het taxatieverslag. U kunt dit verslag vinden via www.opmeer.nl/woz-waarde. Heeft u na lezen van het taxatieverslag vragen of zijn er aanpassingen nodig? Neem dan telefonisch contact op met het belastingteam via 0226-363 333. Wij bespreken uw bevindingen direct persoonlijk met u. Klopt de waarde inderdaad niet? Dan wordt de WOZ-waarde direct én kosteloos aangepast. U ontvangt dan een nieuwe aanslag. Wilt u na het gesprek of direct bezwaar maken? Dat kunt u snel, gemakkelijk én gratis via www.opmeer.nl/bezwaar-tegen-aanslag.

Meer informatie en vragen

Meer informatie over de WOZ-waarde en de onroerendezaakbelasting (OZB) kunt u vinden op www.opmeer.nl/belastingen. Hier vindt u ook veelgestelde vragen (FAQ). Uiteraard kunt u met vragen ook altijd mailen naar gemeente@opmeer.nl of bellen met 0226 – 363 333. Wij helpen u graag!