Follow-up ‘Waar staat je gemeente’
Bijna vijfhonderd inwoners van Opmeer hebben dit jaar deelgenomen aan het landelijke inwonersonderzoek Waar staat je gemeente [Opmeer scoort goed in landelijk onderzoek: inwoners positief | Gemeente Opmeer], uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Dit tweejaarlijkse onderzoek geeft inzicht in hoe inwoners de gemeentelijke dienstverlening en leefomgeving ervaren.
De gemeente Opmeer gaat aan de slag met de kansen en verbeterpunten
Uit het onderzoek blijkt dat de inwoners van Opmeer zich thuis voelen in hun buurt en geven het woonklimaat gemiddeld een 8,0. Ook het onderhoud en de voorzieningen worden bovengemiddeld gewaardeerd. Dat is uiteraard goed nieuws.
In het onderzoek kwamen er ook duidelijk verbeterkansen aan het licht: en daar gaan we mee aan de slag. Hier informeren u per onderwerp verder over de volgende stappen.
Participatie
De onderzoeksuitkomsten hebben een goed beeld gegeven van hoe u als inwoner tegen participatie aankijkt. Die inzichten worden meegenomen in de opzet van het nieuwe participatiebeleid het ‘Participatiekader’. Het is de verwachting dat deze 2025 definitief is en vanaf medio 2026 wordt toegepast. Op Nieuws | Gemeente Opmeer houden we u daarvan op de hoogte.
Zorg en welzijn
Uit het onderzoek is gebleken dat eenzaamheid, vooral onder jongvolwassenen, een aandachtspunt is. De komende periode wordt onderzocht hoe we daar vanuit de gemeente ondersteuning in kunnen bieden.
Ook spelen we in op activiteiten die bijdragen aan het tegengaan van eenzaamheid:
- In de week tegen eenzaamheid is aandacht besteed aan dit onderwerp. Zo is er in oktober een cursus - creatief leven [LINK Doet u ook mee aan de gratis cursus creatief leven? | Gemeente Opmeer] - gestart vanuit het wijkteam. Dit is een praktische cursus voor mensen die zich eenzaam voelen.
- We gaan trainingen voor vrijwilligersorganisaties organiseren, met aandacht voor het signaleren van symptomen van eenzaamheid – om zo passende ondersteuning te kunnen bieden. Naar verwachting worden deze trainingen in het eerste kwartaal van 2026 gepland.
- We hebben aandacht besteed aan de ‘Week van de ontmoeting’
Dienstverlening
De algemene beoordeling dienstverlening is positief in de peiling. Toch zijn er nog voldoende aanknopingspunten benoemd waarmee de nieuwe - visie dienstverlening 2026 - en het bijbehorende uitvoeringstraject, kan worden vormgegeven. Daarbij hebben we speciale aandacht voor actualiteiten en vindbaarheid van informatie op de gemeentelijke website.
Verkeersveiligheid
De mogelijke verbetering van de begaanbaarheid van stoepen is genoemd in het rapport. Afgelopen jaar is binnen de gemeente gewerkt aan de aanleg van glasvezel. Met als gevolg dat stoeptegels en straten minder begaanbaar zijn. Hierdoor is ook het onderhoud van een aantal wegen uitgesteld. Vanuit de gemeente voeren we jaarlijks weginspecties uit. Op basis daarvan wordt een onderhoudsplan opgesteld. In de tussentijd kunnen losliggende tegels en dergelijke gemeld worden via de Fixi-app [LINK Melding woon- en leefomgeving | Gemeente Opmeer]. Waar mogelijk lossen we het dan direct op.
Ook werkt de gemeente aan het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Met specifieke aandacht voor hardrijders en drukke verkeerspunten.
Heeft u nieuwe ideeën of suggesties? Fijn om samen te werken
De gemeente werkt doorlopend aan initiatieven die direct bij de dragen aan de verbetering van de leefbaarheid binnen Opmeer. Initiatieven die direct invloed hebben op uw beleving van wonen, werken en leven binnen de dorpen en kernen. Via onze website, Facebook en LinkedIn geven we u daar doorlopend updates over. Ook organiseren we geregeld inwonersbijeenkomsten of andere vormen van participatie.
Het volgende inwonersonderzoek vindt naar verwachting plaats in 2027. In de tussentijd werken we aan het doorvoeren van de verbeterkansen en inzichten uit het onderzoek van dit jaar. Heeft u in de tussentijd ideeën of suggesties? We horen het graag: gemeente@opmeer.nl.