Heeft u moeite met het betalen van de energierekening? Het tijdelijke Landelijke Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening.

Hoe werkt het?

Het Noodfonds geeft huishoudens steun bij het betalen van een deel van de energierekening. Het fonds kijkt naar uw energierekening voor gas, warmte en elektriciteit. En naar het inkomen in uw huishouden. Mogelijk verlaagt de energieleverancier een deel van de energierekening voor zes maanden. 

Het Noodfonds Energie is een landelijk fonds. Het is iets anders dan de eenmalige energietoeslag van 2023. U kunt de steun zelf digitaal aanvragen via www.noodfondsenergie.nl(externe link), dit gaat niet via de gemeente.

Wie kan Noodfonds Energie aanvragen?

  • Het huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.200,- (alleenstaande) of € 4.480,- (samenwonend). Dat is inclusief 8% vakantiegeld;
  • Het huishouden heeft een energiecontract voor gas, stroom of warmte op naam van een persoon uit het huishouden;
  • De energiekosten van de energieleverancier zijn hoger dan 8 of 10 procent van het bruto-inkomen per maand;
  • Het maakt niet uit welke energieleverancier een huishouden heeft.

Heeft u geldzorgen?

Heeft u geldzorgen of schulden of heeft u het gevoel dat u uw grip op geld verliest? Wij kunnen u helpen. U kunt contact opnemen met het wijkteam via 0226 – 363 333 of kijk op www.opmeer.nl/geldproblemen. Of kijk op www.geldfit.nl(externe link) en laat u anoniem informeren. 

Meer weten?

Meer weten of kijken of u in aanmerking komt? Ga naar www.noodfondsenergie.nl(externe link). Heeft u vragen over het Noodfonds? Neem contact op via e-mail: info@noodfondsenergie.nl of bel de Noodfondslijn op 085 088 1111 van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 tot 17.00 uur.