Voortbordurend op de brief van vorige week waarin meer dan 300 Nederlandse burgemeesters zich openlijk uitspraken tegen antisemitisme vraag ik graag uw aandacht voor uitsluiting en discriminatie. Ik deel met u wat ik zie en hoor binnen ons mooie gemeente Opmeer en de gevoelens die ik daarbij heb.

Tot mijn verdriet is hier helaas ook incidenteel sprake van haat jegens groepen mensen, waarbij artikel 1 van de grondwet (de wet van gelijke behandeling, waarin het discriminatieverbod is opgenomen) ernstig wordt geschonden. Als voorbeeld stel ik de hakenkruisen die we onlangs aangetroffen hebben, de eerdere ontvreemding van regenboogvlaggen en signalen van inwoners dat zij zich onveilig of geïntimideerd voelen

Mijn mening is dat ieder mag zijn wie hij of zij is en in dat licht roep ik al onze inwoners van jong tot oud, binnen en buiten het verenigingsleven op om ons kostbare bezit van artikel 1 te koesteren. Samen kunnen we het tij van uitsluiting en discriminatie keren. Helemáál in Opmeer waar verbondenheid door het ijzersterke sociale leven één van de pijlers is van de solide en tolerante samenleving die ons zo dikwijls kenmerkt.

Een eeuw geleden hebben we in Nederland kunnen zien hoe onverdraagzaamheid en onachtzaamheid kunnen leiden tot een allesvernietigend conflict. Laten we er 100 jaar later voor zorgen dat zoiets afschuwelijks nooit meer gebeurt, noch op grote schaal, noch op kleine schaal.

Met de komst van de noodopvang in juni waarmee Opmeer zich betrokken toont aan mensen die ontheemd zijn nadat ze huis en haard verlieten, doe ik een beroep op medemenselijkheid en verdraagzaamheid. Want het recht om zonder enige belemmering te kunnen zijn wie je bent, is in mijn ogen het grootste goed.

G.J. (Gerard) van den Hengel
Burgemeester gemeente Opmeer