Wet Maatschappelijke Ondersteuning in de gemeente Opmeer
Wat is het?
Heeft u ondersteuning, zorg of hulp nodig en kunt u die niet krijgen van kinderen, familie, buren of vrijwilligers? Dan kunnen wij u misschien helpen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maak dan een afspraak voor een gesprek met een Wmo-consulente door te mailen naar wijkteam@opmeer.nl of bel naar 0226 - 363333.
Wat moet ik doen?
Maak een afspraak voor een gesprek met de Wmo-consulent van de gemeente. Tijdens het gesprek verkent u samen met de Wmo-consulent / medewerker van het wijkteam welke problemen u ervaart en welke ondersteuningsbehoefte u heeft. Na het gesprek ontvangt u een perspectiefplan waarin wordt weergegeven wat er besproken is en wat mogelijke oplossing(en) voor uw probleem of ondersteuningsbehoefte kan zijn.
Hoe werkt het?
Als u bij de gemeente om hulp vraagt, moet de gemeente onderzoek doen naar uw persoonlijke situatie. De gemeente gaat met u en uw eventuele mantelzorger in gesprek. Een gratis cliëntondersteuner kan u hierbij helpen. Als u bijvoorbeeld problemen heeft met traplopen of het koken van een maaltijd, dan wordt er eerst gekeken hoe u die problemen zelf kunt oplossen. Misschien door het inschakelen van familie of met hulp van een vrijwilliger of klusjesman.
Helpt dit u niet? Dan kan de gemeente u individuele hulp geven, zoals:
- Hulp om mensen te ontmoeten en/of actiever te worden: https://www.opmeer.nl/vrijwilligers
- Hulp in het huishouden
- Rolstoel of een aanpassing aan uw rolstoel: Rolstoelvoorziening
- Collectief vervoer, een scootmobiel of een aanpassing aan uw auto: regiotaxi of bel neem contact op met de gemeente
- Gehandicaptenparkeerkaart of parkeerplaats: kaart en/of plaats
- Hulpmiddelen of aanpassingen in uw woning: woonvoorzieningen
- Mantelzorgondersteuning, zoals de huishoudelijke hulp toelage: ondersteuning
- Beschermd wonen
- Dagopvang en activiteiten in een groep: Opvang
De gemeente kan u ook een geldbedrag geven. U kunt de hulp die u nodig hebt dan zelf betalen. De gemeente kan van u een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van de bijdrage aan de hand van uw inkomen en vermogen en eventuele andere voorzieningen die u krijgt.
Wat gebeurt er na het gesprek?
- U krijgt van ons een verslag van het gesprek.
- Als u het eens bent met het verslag, gaan we op zoek naar de juiste voorziening, zorg of hulp voor u.
- Binnen ca. 2 weken ontvangt u een brief van ons. Hierin staat wat wij voor u kunnen regelen.
Wat kost het?
Op de website van Regiotaxi Westfriesland vindt u een overzicht van de kosten van de regiotaxi.
Voor bijna alle Wmo-voorzieningen moet u een eigen bijdrage betalen. De eigen bijdrage wordt geïnd door het CAK. Kijk voor meer informatie over het CAK op www.hetcak.nl. In het gesprek en gespreksverslag laten we u weten of er een eigen bijdrage nodig is en wat hiervan de kosten zijn.
Hoe lang duurt het?
Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft het college 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.